Olin kuuntelemassa Esko
Vepsän esitystä Helsingin muutoksesta tuppukylästä suurkaupungiksi. Vuosisadat
vilahtelivat yhdessä hujauksessa ja hieman kerrontaa värittäenkin. Tuttu tapa kaiketi pitää kuulijat hereillä. Minua ei tarvitse kylläkään herätellä, koska olen
aina pitänyt historiaa hyvin mielenkiintoisena.
Asun nyt Vanhankaupunginlahden
rannalla, jonne Ruotsin suurvallan kuningas Kustaa Vaasa päätti perustaa
kaupungin vuonna 1550. Alue oli asumaton ja Vantaanjoen jokisuu autio. Kustaa Vaasa ja
kumppanit halusivat perustaa kilpailijan Tallinnalle, joka hallitsi tuolloin
Itämeren kauppamerenkulkua saksalaisten ja venäläisten kanssa liittoutuneena.
Kartalta tuumailtiin sopiva paikka. Huomiomatta jäi, että jokisuussa on
lietettä ym. joen mukanaan kuljettamaa humusta eikä syvyyttä ole tarpeeksi
porvariston purjelaivoille. Alku ei ollut suinkaan lupaava, joten kuningas määräsi mm.
Rauman ja Ulvilan porvarit asettumaan Helsinforsiin.
Vanhankaupunginlahdelle
Annalan huvilan mäelle ja Kellomäelle nousi porvariston asutusta, mutta joen
itäinen laskujoki kuului Tallinnan munkkien hallintaan. Kaupunki kitui ja
porvaristo karkasi välillä kotikonnuilleen. Asukkaita oli vain jokunen sata.
1664 porvarit saivat tarpeekseen. He purkivat talonsa hirsiä ja perustuskiviä
myöten ja siirsivät tukikohtansa Vironniemelle (Kruunuhakaan). Paikka oli jo
katsottu jokisuuta paremmaksi. Purjeveneet saivat kelpoisen ja saariston
suojaaman sataman. Lapsikuningatar Kristiina eli todellisuudessa vallankäyttäjä
Pietari Brahe siunasi kaupungin siirtämisen. Koska Ruotsi oli valloittanut
Tallinnan Helsingin kyläpahasena kituminen sen kuin jatkui. Asukkaita oli
enimmillään pari tuhatta, mutta puolet väestöstä kuoli ruttoon ja haudattiin
Ruttopuistoon.
Venäjän valloitettua
1800-luvun alussa Viaporin linnakkeen ja Suomen ruotsalaisilta alkoi Helsingin todellinen
kasvu ja kukoistus. Autonomisen suurruhtinaskunnan pääkaupungiksi Helsinki
muutettiin vuonna 1812. Viaporiin perustettiin Venäjän laivaston tukikohta, joka
työllisti 30 000 miestä. Laivasto puolestaan tarvitsi palveluita ja hupia,
joten kaupunki alkoi kasvaa vauhdilla. Venäläisiä käsityöläisiä ja
kauppiaita asettui kaupunkiin. Kasvu ei ollut sattumanvaraista vaan keisari
Aleksanteri I toteuttu kunnianhimoisia tavoitteeitaan. Apuun keisari kutsui saksalaisen
arkkitehdin C.L. Engelin, joka suunnitteli Helsingin hallinnollisen,
tieteellisen ja kirkollisen empire-keskustan suurruhtinaskunnan pääkaupunkia Pietaria
jäljitellen.
Kehitys oli hitaan alun
jälkeen nopeaa ja ennakkoluulotonta. Innovaatioihinkin tartuttiin hanakasti tekemällä
mm. hevosvetoinen raitiolinjasto yhdistämään kaupungin eri osat. Suomen itsenäistyttyä
alettiin 1920-luvulla selvittää taajaväkisten yhdyskuntien ja Helsingin
maalaiskunnan purustuksiin jääneen kaupungin laajenemista. Samanaikaisesti
tehtii hulppeita kaupungin kehittämissuunnitelmia mm. Eliel Saarisen toimesta. Hisrorian käänteissä hankkeet jäivät osittain toteuttamatta. Valtioneuvosto teki kaupungin maa-alueiden liitospäätöksen vasta sotien jälkeen 1940-luvulla.
1960-luvulla Helsingin
vanhoista rakennuksista ja historiallisista puitteista purettiin lyhyessä ajassa noin
neljännes. Mutta se onkin sitten jo ihan oman juttunsa aihe.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!