Viime päivinä olen painiskellut töissä kokemieni ylen
määrin kiukkuisten asiakkaiden palautteen ja lain säätämien velvollisuuksien välillä. Kollegani on ilmeisesti ennen irtisanoutumistaan varomattomasti luonut
asiakkailleen optimistisia mielikuvia tai ei vaan muuten ole jaksanut olla riittävän
määrätietoinen ja jämäkkä kannanotoissaan. Asiakkaat ovat saaneet syystä tai
toisesta pönkitystä epärealistisille toiveilleen. Epäkiitollinen tehtäväni on ollut
ampua nyt kukoistukseensa yltäneitä lain tai määräysten vastaisia haaveita
alas. Siitähän syntyy tietysti kiukku ja lähesulkoon silmitön viha kaiken
maailmaan pyrokraattiämmiä kohtaan.
Jos käyttää työssä hippusenkin lain suomaa valtaa ja
samalla pyrkii palvelemaan asikkaita hyvin ja tasapuolisesti, joutuu taiteilemaan joskus kuin
nuorallatanssija. Tärkeää työssä on asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu
ja yhtenevät, johdonmukaiset tulkinnat. Kuten myös asiantuntevuus ja tietysti asiakkaan
myönteinen kohtaaminen. Huomaan kuitenkin, kuinka inhimillistä on joskus
halu miellyttää yksittäistä mukavaa asiakasta ja hivuttaa tulkintoja
tarkoituksenmukaiseen suuntaan. Tämän löytäisi kuitenkin työssä aina ennemmin tai
myöhemmin edestään. Tälle linjalle lähtiessä kuja kaventuu hyvin nopeasti.
Pitäisi olla vahvempi (kovempi?) ja antaa
agressiivisten puheluiden mennä toisesta korvasta ulos ”hui hai” vaan
savuna ilmaan. Se ei ole helppoa varsinkaan silloin, kun joutuu jatkamaan
toisen aloittamaa prosessia. Saimme taannoin koulutusta hankalan asiakkaan
kohtaamisessa. Kouluttaja oli todella hyvä. Hän loi tieten kärjistettyjä ja samalla
aidon kaltaisia tilanteita, joissa asiakas siirtyy epäasialliselle linjalle
tahtia ja agressioitaan koko ajan kiihdyttäen. Me koulutettavat jouduimme
pysymään asialinjalla, vaikka olisi jo tehnyt mieli lähteä voimasanoin
mittelöimään. Ammattitaitoa on, ettei lähde tuolle linjalle. Onneksi
tällaista ammattitaitoa tarvitsee vain mitättömän pienessä osassa työtä.
Ammatillisesti olisi tarpeen myös tuo ”hui hai”-mentaliteetti.
Siinä on minulle vielä näköjään oppimista, kun olen joutunut nyt näitä ikäviä
puheluita prosessoimaan viikonlopun äärelle asti. Kaikesta huolimatta, oikein hyvää viikonloppua!
Nyt päästä irti mustista pilvistä joita yritettiin lähettää pääsi päälle. Tunnistan kohdanneeni samaa joskus omassa työssänikin. Väliaikaista kaikki on vaan...
VastaaPoistaNauti viikonlopusta!
Ohimenevää vaan. Enköhän ole jo voiton puolella mustien pilvien häädössä.
PoistaAggressiivisen asiakkaan kohtaaminen vaatii tosiaan opettelemista. Ensimmäisillä kerroilla menin lankaan ja häpeän vieläkin muistellessa, vaikka aikaa on kulunut. Mutta kyllä sanallinen uhkailu vähän säikäyttää, vaikka ymmärtäisikin asiakkaan tuohtumusta.
VastaaPoistaMutta...eipä niitä nyt viitsi ajatella. Iloista lauantai-iltaa sen sijaan!
Niin vaikeaa todellakin on! Aina nuo hyökkäävät soitot tulevat sittenkin yllätyksenä.
PoistaSitä samaa minunkin puolestani: HUI HAI! (helppo sanoa, silti...)
VastaaPoistaHUI HAI-asennetta kohti vaan...
PoistaMuutaman kerran olen joutunut sanomaan, että nyt kannattaa jo soittaa esimiehelleni ja tämän jälkeen katkaisemaan puhelun. Kaikkea sontaa ei jaksa ottaa vastaan.
VastaaPoistaJust noin jouduin minäkin sanomaan. Siksi tuntui oikealta ja hyvältä saada siltäkin taholta sitten myöhemmin tukea.
Poista